En smuk natur og et grønt miljø

Vores kommune ligger i nogle af de smukkeste omgivelser i Danmark. Vi har store grønne skove, lange sandstrande, flotte enge og marker – en smuk og ren natur. Vi har en forpligtelse til at bevare naturen, i første omgang for naturens egen skyld, i anden omgang, så borgere og turister kan nyde den for altid.

Derfor vil vi:

• Sikre tilgængelighed til både strande og skove – også for folk med fysiske udfordringer
    • Skabe rammerne for, at private virksomheder kan lave særligt indrettede pladser til autocampere, hvor man kan overnatte og aflevere skrald
    • Opbygge Nordjyllands største udbud af sundhedsturisme i harmoni med naturen i Hjørring kommune
    • Garantere at Naturmødet i Hirtshals skal have et økonomisk grundlag, der sikrer en fortsat vækst
    • Klimasikre i et tæt samarbejde mellem lodsejere og Hjørring kommune samt øvrige myndigheder og organisationer
    • Sikre at vores sandstrande bibeholdes, dette gennem skråningsbeskyttelse i kombination med sandfodring, samt genopretning af naturlige revområder
    • Arbejde for et landbrug med en klimarigtig teknologi
    • Fortsat arbejde for den stærke position vi har med vores naturpolitik, herunder Naturmødet i Hirtshals og udviklingen af Slotvedgård, samt udvidelse af dyrehaven
    • Sikre udbud af store og naturskønne grunde til folk, der ønsker at bo tæt på naturen
    • Turde tænke anderledes og eksempelvis lave lokalplaner med særligt fokus på bæredygtigt og energirigtigt byggeri – måske en hel passiv eller økologisk landsby
    • Stille krav om energirigtig og bæredygtig standard i kommunalt nybyggeri
    • Give mulighed for opstilling af anlæg som udvinder energi fra sol, vind og vand og placere de mest støjende, hvor der i forvejen er støj
    • Udnytte solceller på kommunale bygninger, når det er økonomisk fordelagtigt
    • Erstatte gamle og slidte vindmøller med større og mere effektive vindmøller, dette i respekt for naturen og borgerne
    Dette er kun et udsnit af programmet, for information om det fulde program, kontakt Per Møller eller Mads Sigsgaard Fisker.